رژیم غذایی صحیح و مواد غذایی مناسب برای درمان سلولیت

رژیم غذایی برای  سلولیت | مواد غذایی مفید برای سلولیت  |  مواد غذایی مضر برای سلولیت

یکی از روش‌های درمانی و پیشگیری از سلولیت رژیم غذایی مناسب است.
یکی از روش‌های درمانی و پیشگیری از سلولیت رژیم غذایی مناسب است.

 

درمان اصلی و مناسب سلولیت در 3 مرحله انجام می‌شود. رژیم غذایی برای سلولیت یکی از مراحل آن است که در مقاله بطور مفصل به آن پرداخته شده است. برای مطالعه مراحل دیگر به مقاله "سلولیت" مراجعه کنید.

 

این مقاله را نیز از دست ندهید: همه چیز در مورد سلولیت

 

 

رژیم غذایی برای سلولیت شامل این 5 نکته است 

 

1. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

 

برای جذب آنتی اکسیدان‌ها و تولید کلاژن سازی به رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را اضافه کنید.
برای جذب آنتی اکسیدان‌ها و تولید کلاژن سازی به رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را اضافه کنید.

 

برای دریافت بیشتر آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی گیاهی (phytonutrients) و بیوفلاوینوئیدها (bioflavonoids) از رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات استفاده کنید. این مواد مغذی به تولید کلاژن و جلوگیری از آسیب پوست و درنتیجه محافظت از سلول کمک می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد از پوست محافظت می‌کند. این رادیکال‌های آزاد باعث آسیب رسیدن به سلول‌های پوست و درنتیجه ایجاد سلولیت می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که غذاهای غنی از پلی‌فنول‌ها (polyphenols) به ویژه آنتوسیانین (anthocyanin) که در میوه ها و سبزیجات بنفش موجود می‌باشد، باعث کاهش ظاهر سلولیت می‌شوند.

این میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی برای سلولیت خود اضافه کنید: چغندر، کلم قرمز، کلم پیج، انار، بلوبری، توت فرنگی، توت سیاه.

 

2. پروتئین مصرف کنید

 

از اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی سلولیت خود قافل نشوید.
از اضافه کردن پروتئین به رژیم غذایی سلولیت خود غافل نشوید!

 

مصرف اسیدهای آمینه و پروتئین کافی برای تولید بافت همبند و تولید کلاژن ضروری است. از بین رفتن بافت همبند و کلاژن می تواند باعث بیشتر شدن سلولیت شود. مواد غذایی مانند ژلاتین، آبگوشت، آجیل، دانه‌ها، مرغ و ماهی منابع غنی از پروتئین هستند.

 

3. کربوهیدرات های ساده را حذف و کربوهیدرات‌های پیچیده و ضروری را به رژیم غذایی اضافه کنید.

 

انتخاب صحیح و مصرف به اندازه کربوهیدرات‌ها برای درمان سلولیت لازم است.
انتخاب صحیح و مصرف به اندازه کربوهیدرات‌ها برای درمان سلولیت لازم است.

 

موادی مانند کیک‌ها و شیرینی‌ها، نوشابه و فست فود‌ها حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات ساده می‌باشند. رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات‌های ساده باعث افزایش سطح انسولین خون و افزایش لیپوژنز (تولید سلول های چربی) می‌شود. این اتفاق منجر به افزایش چربی کل بدن و درنتیجه بوجود آمدن سلولیت می‌شود.

البته این به این معنی نیست که باید کربوهیدارت را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنیم. کربوهیدرات‌ها قسمت مهمی از رژیم غذایی ما هستند و به هیچ وجه نباید حذف شوند. اما دقت کنید که مقادیر و نوع مناسب کربوهیدرات‌ها را انتخاب میکنید. انتخاب مقادیر مناسب کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات، نان جو، جو دوسر، سیب زمینی و حبوبات به تثبیت قند خون و سطح انسولین و درنتیجه کاهش سلولیت کمک میکند.

 

4. بر خلاف تصور چربی بخورید!

 

روغن زیتون
مصرف خوراکی روغن زیتون جهت سوزاندن چربی و از بین بردن سلولیت مفید است.

 

برای سوزاندن چربی، باید فوبیای خود را نسبت به مصرف چربی‌ها کنار بگذارید. چربی‌های اشباع شده را با چربی های سالم امگا3 مانند بذر کتان، دانه‌ها، آجیل‌ها، آووکادو، روغن زیتون و روغن ماهی جایگزین کنید.

چربی‌های سالم به گردش خون کمک می‌کنند. گردش خون ضعیف، باعث کاهش غذا رسانی به سلول‌های پوست و درنتیجه افزایش ظهور سلولیت می‌شود.

 

5. حواستان به حجم غذای دریافتی و میزان تحرکتان باشد.

 

رژیم غذایی و ورزش تا 60% باعث درمان و پیشگیری از سلولیت می‌شوند.
رژیم غذایی و ورزش تا 60% باعث درمان و پیشگیری از سلولیت می‌شوند.

 

جلوگیری از دریافت بیش از حد کالری باعث پیشگیری از افزایش وزن می‌شود. فراموش نکنید نه ‌تنها برای درمان سلولیت بلکه برای سلامتی کلی بدن ورزش را فراموش نکنید. خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام ورزش منظم برای سلامت کلی بدن مهم بوده و همچنین می‌تواند باعث جلوگیری یا بهبود ظاهر سلولیت شود.

از آنجایی‌که اختلال در جریان خون در تشکیل سلولیت نقش دارد، بنابراین سبک زندگی کم تحرک و کمبود ورزش ممکن است در ایجاد سلولیت نقش داشته باشد. اگر زیاد تحرک نمیکنید یا بیشتر روز نشسته‌اید، جریان خون در بدن کاهش یافته و سلولیت به‌ویژه در نواحی ران ها و باسن ایجاد می‌شود.

اگر باوجود ورزش و رژیم غذایی سالم هنوز سلولیت دارید، به یاد داشته باشید که این پدیده کاملا عادی بوده و جای نگرانی ندارد. توجه به این نکته مهم است که سلولیت در 85-95 درصد خانم ها بعد از سنین بلوغ چه در خانم های چاق و چه در خانم های لاغر ظاهر می‌شود.

 

این مقاله را نیز از دست ندهید: درمان سلولیت با ورزش

 

مواد غذایی مفید برای سلولیت

 

نوشیدن آب
 

نوشیدن آب یکی از عواملی است که می تواند باعث کاهش سلولیت ها شود. نوشیدن آب نه تنها بدن شما را هیدراته نگه می دارد، بلکه آب باعث افزایش گردش گردش لنفی می شود. توصیه می شود روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

 

مکمل پپتید کلاژن
 

ممکن است ما نسبت به ترکیبات مکمل محتاط باشیم اما یک تحقیق که در سال 2015 انجام شد نشان داد که سلولیت در خانم هایی که مکمل پپتید کلاژن مصرف می کنند بهبود بهتری پیدا می کند. منبع*
شرکت کنندگان تا شش ماه و هرروز از این مکمل استفاده کردند. به طور کلی کاهش قابل توجهی در سلولیت ران ها ایجاد شد. بهبودی در هر دو گروه زنان چاق و متوسط مشاهده شد، اما زنان با وزن متوسط پیشرفت بهتری داشتند. اما هنوز هم تحقیقات بیشتری برای تاثیر مکمل ها بر روی سلولیت مورد نیاز است.

 

گشنیز
 

گیاهان تازه مانند گشنیز از طریق دفع فلزهای سنگین موجود در بدن که باعث تجمع چربی‌ها می‌شوند، بدن را سم زدایی می‌کنند. این فلزات سنگین می‌توانند عملکرد طبیعی بافت را مختل کرده و باعث ایجاد سلولیت شوند.

 

جعفری
 

این گیاه علاوه بر دفع سموم بدن باعث جلوگیری از نفخ می‌شود. بعلاوه منبع غنی از ویتامین های A، C و E بوده که باعث سلامت پوست شده و از ایجاد سلولیت جلوگیری می‌کند.

 

گندم سیاه
 

گندم سیاه یک دانه چربی سوز است و هضم بسیار آسانی دارد که یک پروتئین کامل بوده و سرشار از ویتامین های گروه B و فیبر می‌باشدگندم سیاه علاوه بر خاصیت چربی سوزی، دارای مقادیر زیادی لیزین (نوعی اسید آمینه که باعث تولید کلاژن شده و باعث ترمیم بافت می‌شودمی‌باشد که باعث از بین رفتن سلولیت ها می‌شود.

 

آجیل‌ها
 

آجیل‌ها دارای اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 بوده که باعث سلامت غشای سلولی پوست و تجمع آب در سلول‌های پوستی شده و باعث بهبود سلولیت می‌شوندبعلاوه اسیدهای چرب ضروری حاوی مواد ضد التهاب بوده که مانع پیری و آسیب دیدن پوست می‌شود.

 

گریپفروت و سایر مرکبات
 

گریپفروت بعنوان یک میوه چربی سوز شناخته می‌شود زیرا این میوه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و درنتیجه باعث سوزاندن کالری و از بین رفتن چربی ها می‌شود. همچنین این میوه همراه با سایر مرکبات به دلیل داشتن ویتامین C باعث تجمع و ترمیم کلاژن پوست و هیدراته شدن پوست می‌شود.

 

آب لیمو
 

اضافه کردن آبلیمو به رژیم غذایی سلولیت باعث آبرسانی به بدن، دفع سموم و تامین مقدار زیادی از ویتامینC بدن باعث جلوگیری از خشکی پوست و از بین رفتن سلولیت ها می‌شود.

 

 

مواد غذایی مضر برای سلولیت (مشکلی نیست به اندازه مصرف کنید!)


 

گوشت و پنیرهای فرآوری شده
 

این مواد غذایی حاوی مقدار بسیار زیادی سدیم می‌باشند. غذاهای حاوی سدیم بالا مانند گوشت‌های شیرین، بیکن و پنیرها باعث احتباس آب در رگها شده و درنتیجه از طریق ادرار دفع می‌شوند و باعث می‌شوند پوست چروک تر بنظر بیاید.

 

سوپ و غذاهای کنسروی
 

غذاهای کنسروی دارای مقدار زیادی نمک هستند که باعث دفع حجم زیادی آب از بدن شده و پوست چروک‌تر به نظر می‌رسد. در صورت خوردن این نوع مواد غذایی بهتر است آب زیاد بنوشید و از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.

 

نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین
 

این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی قند می‌باشند. قند ماده مغذی ای است که تخریب کلاژن را تسریع می‌کنداز بین رفتن کلاژن در بدن باعث چروک شدن و پیر شدن پوست و درنتیجه افزایش سلولیت ها می‌شود.

 

سس‌ها
 

دو قاشق غذا خوری سس حاوی 15 گرم قند می‌باشدبعلاوه این سس ها حاوی مقادیر زیادی فروکتوز می‌باشند که باعث افزایش اشتها می‌شوند که باعث افزایش وزن و بروز سلولیت ها می‌شوند.

 

فست فودها
 

فست فودها حاوی مقادیر بسیار زیادی چربی های ناسالم می‌باشند که این چربی ها باعث کاهش گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت ها می‌شوند. درنتیجه بافت های پیوندی ضعیف شده و موج دار شدن پوست را بیشتر نمایان می‌کند. تا جای ممکن فست فودها را از رژیم غذای برای سلولیت خود حذف کنید.

 

سویا و غذاهای نفاخ
 

خوردن غذا های نفاخ مانند سویا باعث باد کردن شکم می‌شود. خوردن این غذاها مخصوصا زمانی که لباس تنگ پوشیده باشید باعث کاهش اکسیژن رسانی به پوست شده و درنتیجه سلولیت افزایش می‌یابد.

 

منابع:

huffingtonpost

realbuzz

eatthis

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

مقالات دیگر بروکس را از دست ندهید

سمیرا گفت:
من مدتیه دارم این رژیم هارو رعایت میکنم واقعا جواب گرفته ام ممنون

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش